اندکی راجب روغن آرگان

احتمالاً شما هم در حین مراجعه به محصولات آرایشی در داروخانه، روغن آرگان را دیده‌اید. و دلیلش هم معقول است. این روغن به رنگ عسل، از یک گیاه بومی مراکش به دست می‌آید و به نظر می‌رسد که تمامی نیازهای آرایشی شما را برآورده می‌کند، از نظر نرم کنندگی پوست تا نرمی موها.

شاید اطلاعاتی از آنچه تأثیرگذارها در رسانه‌های اجتماعی درباره آن گفته‌اند را داشته باشید، اما چه علمی و چه فواید بهداشتی و پزشکی در استفاده از این مایع طلایی تا به حال بررسی شده است؟

پوست‌پزشک شیلپی خترپال، دکتری، تجزیه و تحلیل می‌کند که چه چیزی درباره روغن آرگان می‌دانیم و چگونه می‌توانید آن را به روتین زیبایی خود اضافه کنید.

روغن آرگان چیست؟

این روغن از مغزهای درخت آرگان به دست می‌آید و قرون متمادی استفاده می‌شود. ابتدا به عنوان یک نوع دیپ سالاد در آشپزی مراکش مورد استفاده قرار می‌گرفت. این روغن شامل تعدادی از اسیدهای چربی اشباع و غیر اشباع است، همچنین ترکیبات دیگری مانند پلی‌فنل‌ها، اسکوالن و الکل تریترپنی. شناسایی روغن آرگان به رنگ طلایی و غلیظی که دارد امکان‌پذیر است.

مزایای روغن آرگان

اگرچه از یک هسته کوچک به دست می‌آید، روغن آرگان با قابلیت‌های زیادی که دارد، برای شما مفید است. “اسیدهای چربی موجود در آن، مانند اسید لینولئیک و اولئیک، بسیار مرطوب کننده هستند”،  دکتر خترپال می‌گوید : همچنین ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که می‌توانند از شکستگی و آسیب‌های ایجاد شده توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری کنند.

در ادامه توضیح داده می‌شود که چگونه روغن آرگان برای مو و پوست مفید است:

 

کاهش پرز

همه می‌خواهند مویی نرم و صاف داشته باشند – بدون باقی‌مانده چربی. به همین دلیل روغن آرگان انتخاب محبوبی برای بسیاری از افراد شده است: این روغن مرطوب‌کننده‌ای را اضافه می‌کند که تا حدی پرز مو را فروکاهد و در عین حال سبک بر موهای شما باقی می‌ماند. “این مرطوبیت سبکی را اضافه می‌کند که موها را سنگین نمی‌کند و به افزایش کلی سلامتی موهای شما کمک می‌کند”.

اگرچه این مواد نمی‌توانند سر نخ‌های مزاحم را از بین ببرند، اما استفاده از روغن آرگان بر سر نوک‌های موها می‌تواند ظاهر آنها را پوشش دهد.

محافظت در برابر حرارت و آسیب‌های ایجاد شده توسط ابزارهای مدلینگ مو

ممکن است به مراتب از صاف کننده و سشوار مو خود استفاده کنید، اما مهم است که در برابر هر گونه مدلینگ شدید که انجام می‌دهید، یک سپر داشته باشید. به نظر می‌آید که روغن آرگان می‌تواند یک روش طبیعی برای این موضوع باشد. “این روغن‌ها لایه‌ای محافظتی به مو اضافه می‌کنند و به تقویت موهایی که به دلیل حرارت یا مواد شیمیایی زیادی آسیب دیده‌اند، کمک می‌کنند”، دکتر خترپال توضیح می‌دهد : حتی یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که روغن آرگان کیفیت موهایی را که به شدت رنگ شده یا رنگ آمیزی شده بودند، بهبود داد.

مرطوب کردن پوست شما

بخصوص اگر پوست خشک داشته باشید، این روغن نرم و لطیف می‌تواند به پوست شما رطوبتی لازم بدهد، از جمله به خاطر ویتامین E و اسیدهای چربی که دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن آرگان از موانع پوست حفاظت  می‌کند و ساختار کلی پوست را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، اگر با اگزما، پسوریازیس یا خشکی مزمن پوست دست و پنجه نرم کرده‌اید، روغن آرگان ممکن است نجات‌دهنده شما باشد. “می‌توان از آن برای کمک به پوست خشک و حساس استفاده کرد برای افرادی که به دنبال روش‌های طبیعی بیشتر هستند”.

“اما مهم است که در روغن عطر اضافه نشده و همچنین حافظه نگه‌دارنده‌ها وجود نداشته باشند چرا که این موارد می‌توانند مشکلاتی مانند اگزما را بدتر کنند.” در حالی که ممکن است به پوست شما رطوبت بدهد، دکتر خترپال اشاره می‌کند که این روغن تأثیر زیادی بر روی مواردی مانند جوش‌های صورت یا خطوط خط‌کشی نخواهد داشت.

ممکن است در درمان زخم‌ها کمک کند

استفاده از روغن آرگان ممکن است به درمان زخم‌های سطحی و خراش‌های کمک کند. بررسی انجام شده در سال 2017 نشان می‌دهد که از آنجا که روغن آرگان دارای ویژگی‌های ضد التهابی است، ممکن است در درمان سوختگی‌های تحریکی و زخم‌ها کمک کند.

ممکن است در مقابل پیری کمک کند

آیا روغن آرگان هم می‌تواند “چشمه جوانی” باشد؟ نیاز به انجام تحقیقات بیشتری داریم تا به اطمینان برسیم. اما برخی مطالعات نشان می‌دهند که این روغن ممکن است ویژگی‌هایی مختص به خود در کاهش علائم پیری داشته باشد با افزایش ارتجاع پوست.

آیا باید از روغن آرگان بر روی پوست سرم استفاده کنم؟

ممکن است شنیده باشید که روغن آرگان می‌تواند برای حفظ رطوبت پوست سر مفید باشد. اگرچه این روغن برای موهای شما مفید است، دکتر خترپال اخطار می‌دهد که ممکن است بهترین انتخاب برای پوست سر شما نباشد – به ویژه اگر موهای شما چربی بیشتری دارند. دلیل؟ این نوع از روغن‌ها می‌توانند در صورت مصرف بیش از حد، درگوشه سری (معروف به شوره) را تشویق کنند.

دکتر خترپال توضیح می‌دهد : این مورد وقوع پیدا می‌کند وقتی که رشد بیش از حد قارچ‌های طبیعی پوست سر رخ می‌دهد.

چه مواردی را در هنگام خرید روغن آرگان بررسی کنید

در زمان بعدی که به فروشگاه آرایشی محلی خود می‌روید، چگونه می‌توانید بدانید کدام نوع روغن آرگان بهترین است. سعی کنید روغن آرگان خالص (معمولاً در بطری شیشه‌ای تیره) را تهیه کنید تا از بیشترین مزایای آن بهره ببرید. این به این دلیل است که برخی از برندهای روغن آرگان مقادیر زیادی از عطرها و مواد شیمیایی دارند که ممکن است برای پوست و موی شما تحریک‌کننده باشند.

با شنیدن همه مزایا، ممکن است بپرسید: آیا باید در این مواد غرق شوم یا چی؟ مانند هر محصول زیبایی دیگر – طبیعی یا غیره – در ابتدا یک مقدار کم را امتحان کنید تا ببینید چگونه بدن شما به آن واکنش می‌دهد. “بهتر است ابتدا آن را روی یک ناحیه کوچک امتحان کنید قبل از استفاده از آن بر روی نواحی بزرگ‌تر پوست یا مو”.

هرچند نیازی به خرید روغن آرگان به صورت عمده نیست، اما قطعاً دلایل بسیاری برای نگه‌داشتن آن در کابینت مراقبت از پوست شما وجود دارد. چه بخواهید موهای خشک خود را فراموش کنید یا به پوست خود رطوبت بدهید، این روغن طبیعی می‌تواند به چندین روش به شما کمک کند.

جهت تهییه : https://silkyskin.ir/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%a2%d8%b1%da%af%d8%a7%d9%86-60-%d9%85%db%8c%d9%84/

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *